Wednesday, 12 July 2017

Uber Jalin Kerjasama Dengan GABUNGAN #SPAD #UberTaxi

UBER dan Gabungan Persatuan dan Syarikat Teksi Semenanjung Malaysia (GABUNGAN) baru baru ini menandatangi satu MOU untuk menjalinkan usahasama yang dipanggil “UBERTaxi”. Program perintis ini membolehkan para pemandu dari GABUNGAN menyertai rangkaian UBER bagi menggunakan teksi mereka. 


Warren Tseng Pengurus Besar untuk Uber di Malaysia dan Singapura menjelaskan langkah itu pihaknya percaya perkongsian ini memberikan contoh terbaik dalam menawarkan lebih banyak pilihan kepada pengguna. Pihak UBER menyokong hasrat kerajaan untuk menambahbaik landskap pengangkutan awam di negara ini. Dari UBER ianya memberikan kerjasama baik dari bahagiannya sendiri. Antaranya pihak UBER berusaha untuk teruskan memberi lebih pilihan kepada pengguna dengan satu sentuhan di telefon pintar untuk para pengguna. 

Yg. Bhg. Dato Haji SM Shalahuddin SM Amin, Presiden GABUNGAN berpendapat dengan menjalinkan kerjasama dengan UBER ini bakal memberikan ruang kepada pemandu teksi agar dapat manfaat bersama daripada kuasa teknologi UBER yang mana ia dapat memadankan para pemandu teksi dan pengguna dengan lebih pantas dan pastinya cara ini mereka (pemandu teksi) dapat meraih pulangan yang lumayan berbanding sebelum ini yang banyaknya masa dihabiskan dengan menunggu berbanding mendapat penumpang. Pihaknya juga turut menyatakan hal yang sama seperti yang diperkatakan oleh Warren Tseng, dengan cara ini teknologi dapat dimanfaatkan dengan lebih baik dan membuka ruang ekonomi menguntungkan semua pihak. 

Dalam program UBERTaxi ini dianggarkan lebih 500 pemandu GABUNGAN yang berpotensi baik dan teksi mereka diberi tempat didalam platform UBER. Walaubagaiamanapun UBER turut menekankan perkara pokok terutamanya seperti pemandu mempunyai lessen yang sah, melepasi semakan latarbelakang (blacklist), insuran yang berkenaan dan kenderaan tersebut tidak berusia lebih dari 5 (lima) tahun. 

Kreteria termasuk mereka yang memandu kenderaan teksi jenis sedan dan MPV manakala harga tambang akan diselaraskan berdasarkan struktur tambang dan mekanisma Uber X. 

Didalam alplikasi Uber pihak pengguna boleh membuat pilihan didalam kategori produk baru didalamnya yang dilabekan sebagai “UberTaxi” 



Sebagai sebahagian daripada program perintis ini, syarikat-syarikat teksi dibawah GABUNGAN, Mereka akan mendaftar sebagai rakan kongsi UBER dan aktif dalam mempromosikan dan memasarkan kepada para anggotanya yang bakal menerima faedah ekonomi dan keusahawanan 

Kualiti penyedia perkhidmatan Uber 

Pihak Uber menyatakan bahawa jangkaan kesan keseluruhan perkongsian ini pastinya memberikan kesan yang positif dan meneruskan komitmen yang tinggi untuk memberikan perkhidmatan yang positif dan bermakna kepada para penumpang. 

Warren berkata, Penumpang kini dapat membuat pilihan sendiri dan ianya memberikan manfaat yang besar kerana ia dapat mengurangkan masa menunggu dan segera mendapat penumpang . 

Mengenai UBER

Misi Uber adalah untuk membawa pekhidmatan pengangkutan yang boleh dipercayai ke mana-mana, untuk semua orang. Kami bermula pada tahun 2010 untuk menyelesaikan masalah mudah: bagaimana anda dapat menaiki kenderaan dengan hanya menekan butang? Enam tahun dan lebih daripada dua bilion perjalanan telah berjaya silakukan, kami telah memulakan menangani cabaran yang lebih besar: mengurangkan kesesakan dan pencemaran di bandar-bandar kita dengan menmpatkan lebih banyak penumpang ke dalam kereta yang bersesuian. Sejak dilancarkan di Malaysia pada 2014, Uber kini boleh didapati di 12 bandar raya di seluruh negara: Alor Setar, Ipoh, Johor Bahru, Kota Kinabalu, Kuala Lumpur, Kuantan, Kuching, Langkawi, Melaka, Miri, Pulau Pinang dan Seremban. Ketahui lebih lanjut di www.uber.com 

Mengenai GABUNGAN

Gabungan Persatuan dan Syarikat Teksi Semenanjung Malaysia (GABUNGAN) adalah Persatuan semua persatuan teksi dan syarikat-syarikat teksi di Semenanjung Malaysia. Ahli Persatuan memegang lebih dari 90% permit Teksi korporat di Malaysia yang berjumlah lebih dari 28,000 unit teksi.



Uber and GABUNGAN Sign MOU For “UberTaxi” Pilot Programme 

Tangible demonstration of how giving more people the power of choice at the touch of a button  makes things better for all 



KUALA LUMPUR, 11 July 2017 - Uber, a smartphone app that connects riders with drivers, and Gabungan Persatuan dan Syarikat-Syarikat Teksi Semenanjung Malaysia, an Association of all taxi associations and taxi companies in Peninsular Malaysia, today signed an MOU to kick-off “UberTaxi,” a pilot programme to allow GABUNGAN'S best drivers to drive on the Uber network using their taxi vehicles. 

Explaining the move, Warren Tseng, General Manager for Uber in Malaysia and Singapore said, “Uber believes this partnership will provide a tangible demonstration of how giving more people the power of choice at the touch of a button makes things better for all - driver-partners, riders, and the city. We support the Government’s intention to improve the overall public transportation landscape and will do our part to ensure a quality experience for all riders and driver-partners. Since launching three years ago, Uber has continually worked to empower give Malaysian riders, driver-partners and cities the power of choice at the touch of a button.” 

Commenting on the pilot programme, Yg. Bhg. Dato Hj SM Shalahuddin SM Amin, Gabungan President, said, “By exploring this collaboration with Uber, we expect our taxi drivers to benefit from enjoying the power of Uber’s technology to efficiently match them to rides. This way, they can potentially earn more money by spending more time earning ride fares, instead of spending time idling and waiting for rides. We certainly want to take on the challenge of improving ourselves even more to benefit from technology that increased flexibility and exposure to more economic opportunities.” 

As part of the UberTaxi programme, approximately 500 of GABUNGAN'S best drivers and their taxi vehicles will be onboarded onto the Uber platform. However, this is subject to Gabungan’s drivers meeting Uber driver-partner and vehicle requirements, such as having a valid driver’s license and passes our background check including relevant insurance information, as well as making the sure that the vehicle is no more than 5 years old. The pilot is open to all types of taxi vehicles, including sedans and MPVs, and fare pricing will be based on the UberX fare structure and mechanics, and will include dynamic fares. Gabungan Taxi drivers may accept street hails when they are not online with the Uber app. 

To request an UberTaxi ride, users will select a new product category option within the app called “UberTaxi”. Riders may pay for rides via cash and credit card via the Uber app. All of the other features that have contributed to great Uber experience for all - such as the mutual rating system and customer support infrastructure - remains available and in effect as part of this pilot programme. 

As part of this pilot programme, participating taxi companies under Gabungan will sign up as Uber fleet partners and actively communicate, promote and market to its members the benefits of being active on the Uber app, such as the economic and entrepreneurial benefits. 

Commenting on the impact to Uber’s business and service quality, Uber stated that it expects the overall impact to be broadly positive and reiterated its commitment to ensuring a quality experience for all - including both riders and current driver-partners. Warren elaborated, “Riders benefit when there are more cars on the road because it reduces waiting times and gets riders to where they need to be more quickly and efficiently. Current driver-partners will also benefit because, counterintuitively, more drivers improves network efficiency, which then decreases waiting times, and in turn, increases rider demand for ridesharing services. We have only touched a slice over the overall pie - there is still a lot more room to grow, effectively growing the pie for all.” 

About Uber 

Uber’s mission is to bring reliable transportation to everywhere, for everyone. We started in 2010 to solve a simple problem: how do you get a ride at the touch of a button? Six years and more than two billion trips later, we’ve started tackling an even greater challenge: reducing congestion and pollution in our cities by getting more people into fewer cars. Since launching in Malaysia in 2014, Uber is now available in 12 cities nationwide: Alor Setar, Ipoh, Johor Bahru, Kota Kinabalu, Kuala Lumpur, Kuantan, Kuching, Langkawi, Melaka, Miri, Penang, and Seremban. Find out more at www.uber.com 

About GABUNGAN

Gabungan Persatuan dan Syarikat-Syarikat Teksi Semenanjung Malaysia (GABUNGAN) is the Association of all taxi associations and Taxi companies in Peninsular Malaysia. The members of the Association hold over 90% of corporate Taxi permits in Malaysia which amounts to over 28,000 units of taxis. 

For Uber media enquiries, contact: 

Jeffrey Loh, Rantau PR 

- Tel: +60 12 636 6183 | jeffrey@rantaupr.com.my

Leigh Wong, Head of Communications (Singapore & Malaysia), Uber 

- Tel: +60 12 323 2988 | leighwong@uber.com




Uber Jalin Kerjasama Dengan GABUNGAN #SPAD #UberTaxi Daeng Selili Rating: 5 Wednesday, 12 July 2017
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ping!